فروش فضاهاي تبلیغاتي در اتوبوس‌هاي تمیز!

اتوبوس‌هایي كه براي بردن و آوردن شهروندان اختصاص داده‌ایم، وضعیت نگهداري خوبي ندارند. یاد آن زمان‌ها به خیر كه هم اتوبو‌س‌ها عزت و احترامي داشتند و هم رانندگانشان . در كنار هر راننده شاگرد راننده‌اي بود كه با نهایت احترام بلیت را از دست مسافران مي‌گرفت و در ابتدا و انتهاي خط، دستي به سر و روي اتوبوس مي‌كشید و چند سطل آب، كف اتوبوس مي‌ریخت تا محیط اتوبوس براي مسافراني كه در ادامه مسیر سوار مي‌شوند و پاكیزه‌تر شود.

اكنون اتوبوس‌هاي ما در وضعیت ناهنجاري نگهداري مي‌شوند! بسیار از آنها كار مي‌كشیم و بسیار كمتر به آنها مي‌رسیم! رانندگانمان را وادار كرده‌ایم تا كمر خم شوند و از پشت فرمان، بلیت مسافراني را (بخوانید خانم‌هایي را) كه از در عقب باید سوار شوند، بگیرند و پاره كنند! ابدا به این نكته نیندیشیده‌ایم كه این عزیزان چند صباحي دیگر یكي دو مهره ستون فقراتشان را از دست خواهند داد و بقیه عمرشان را دولا دولا راه خواهند رفت!
بدنه بیرون اتوبوس هم به اندازه درون آن آزاردهنده است. اگر به مسافرانمان احترام مي‌گذاشتیم، كار چندان مشكل یا هزینه‌بري نبود. كه حداقل شماره خط و مسیر حركت آن را در بدنه اتوبوس مي‌نوشتیم تا مسافران با این همه پرسش رانندگان را كلافه نكنند! این در حالي است كه میلیاردها تومان درآمد از فروش فضاهاي داخلي و بیروني اتوبوس اندوخته‌ایم كه همه‌اش حتي مسافراني بوده كه یا ماشین شخصي ندارند و یا محبت مي‌كنند و به جاي ماشین شخصي از وسایل نقلیه همگاني استفاده مي‌كنند!
حالا شركت واحد اعلام كرده است كه مؤسسه‌هاي تبلیغاتي مي‌توانند پیشنهادهاي خود را براي استفاده از فضاهاي داخلي و بیروني اتوبوس‌ها به اداره مركزي این شركت تحویل دهند. لابد این بار هم از مبلغان محترم خواسته نخواهد شد كه لااقل در برابر این استفاده سودمند دستي به در و دیوار اتوبوس بكشند و گرد و خاكي را كه گاه عمرشان به بیش از یك دهم مي‌رسد، بروبند و بعد آگهي‌هاي خودشان را هر جا كه خواستند بچسبانند!
كار مشكلي نیست كه مدیر عامل محترم شركت واحد پیشنهادي را به هیأت مدیره این شركت بدهد و موافقت آنان را جلب كند تا بخشي از درآمدي كه از تبلیغات بازرگاني درون و بیرون اتوبوس‌ها عاید مي‌شود، به تكریم مسافران این شركت اختصاص یابد. از آن ساده‌تر، گنجاندن ماده‌اي در قراردادهاي شركت واحد با مؤسسات تبلیغاتي است تا آنان را متعهد كند اتوبوس‌هاي طرف قرارداد خود را هر هفته یا دو هفته بشویند و تر و تمیز كنند و آگهي‌هاي خود را در فضاهایي بچسبانند كه آلودگي آنها چشم تماشاگر را نمي‌آزارد و اثر تبلیغات آنان را خنثي نمي‌كند!
یادمان نرود كه هر مسافر اتوبوس 30، 40 برابر پولي را كه در ازاي هر بلیت شركت واحد مي‌پردازد از هزینه تأمین بنزین خارجي مي‌كاهد به همین دلیل شایسته احترامي است كه به اندازه همین خدمتش بیارزد!


دوشنبه ۰۱ آبان ۱۳۸۵