تبلیغات بازرگانی | معرفی منابع تبلیغات
"بخش عمدهای از فرآیند اطلاعرسانی در دنیای امروز بر عهده رسانههای چاپی است و صنایع چاپ، بستهبندی و تبلیغات، با شتابی افزاینده، روشهای جدیدی را برای اثرگذاری در مخاطب به کار میگیرند. تصاویر و نمادهای دیداری میتوانند اطلاعات معنیداری را منتقل و بیان کنند که از عهده بیان واژگانی یا هر شیوهی دیگری خارج است. اهمیت هنر گرافیک و تکثیر اثر گرافیک به وسیله چاپ در تبلیغات در حدی زیاد است که «آلبرت لاسکر» که او را به عنوان پدر تبلیغات نوین معرفی میکنند، در دهه 1920 تبلیغات را اینگونه تعریف میکند: «تبلیغات عبارت است از فروشندگی در چاپ»."
این جملات بخشی از مقدمه کتاب "گرافیک تبلیغات چاپی در رسانهها" تألیف دکتر کامران افشار مهاجر با موضوع اصلی "بررسی تبلیغات در رسانههای چاپی" است. مؤلف، رسانههای چاپی را در این کتاب به دو دسته رسانههای چاپی مطبوعاتی شامل روزنامه و مجله و رسانههای چاپی غیرمطبوعاتی چون کاتالوگ، بروشور و پوستر تقسیمبندی میکند.
کتاب گرافیک تبلیغات چاپی در رسانهها در456 صفحه از سوی انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت) در قطع وزیری تهیه و منتشر شده است. علاقمندان میتوانند مطالبی را در زمینه انوع تبلیغ، کمپین تبلیغاتی، تاریخچه مطبوعات ایران و جهان، تفاوتها و ویژگیهای مشترک تبلیغ روزنامهای و مجلهای، روشهای تبلیغ مطبوعاتی و ... در فصول ششگانه آن با عناوین "درآمدی بر گرافیک و برخی مفاهیم مربوط به آن: "تبلیغات"، "تبلیغ مطبوعاتی"، "پوستر"، "کاتالوگ و بروشور" و "بستهبندی" مطالعه کنند.
این کتاب یک اثر آموزشی قلمداد میشود و شامل تصاویر و نمونههای متعددی از تبلیغات چاپی است که در میان آنها، نمونههایی از پوسترهای طراحی شده توسط هنرمندان پیشکسوت ایرانی در حوزه گرافیک از جمله مرتضی ممیز، فرشید مثقالی، قباد شیوا و ساعد مشکی و آثاری از طراحان پوسترهای جهانی دیده میشود. قسمت پایانی کتاب بخشی نیز با عنوان «تصاویر رنگی» و «منابع و مآخذ» وجود دارد که نمونههای خاصی از تبلیغات چاپی را به مخاطبان معرفی میکند.
کتاب یاد شده با هدف ارتقای دانش دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در زمینه "ارتباط تصویری" تدوین شده و به ارایه قواعد چاپ و تبلیغات در رسانهها میپردازد.