قوانین و مقررات | فصل دوم

دستورالعمل‌ اجرایی‌ تبلیغات‌ شهری‌ (محیطی‌) و مواد 10، 11، 12، 13، 14 و 15 آیین‌ نامه‌ تأسیس‌ و نظارت‌ بر نحوه‌ کار و فعالیت‌ کانون‌های‌ آگهی‌ و تبلیغاتی‌ «مصوب‌ جلسه‌ فوق العاده کمیته‌ مرکزی‌ سازمان‌های‌ تبلیغاتی‌ کشور»

کمیته‌ مرکزی‌ سازمان‌های‌ تبلیغاتی‌ کشور در جلسه‌ فوق العاده مورخ‌ 17/3/1385 خود با اصلاح دستورالعمل اجرایی تبلیغات شهری (محیطی) مصوب جلسه پانزدهم کمیته مرکزی سازمان‌های تبلیغاتی کشور مورخ 11/2/1379 ، دستورالعمل جدید را در 13 ماده‌، 6 تبصره‌ و 29 بند تصویب‌ و به‌ شرح‌ زیر ابلاغ‌ نمود.
ماده‌ 1) تبلیغات‌ شهری‌ یا محیطی‌ در این‌ دستورالعمل‌ عبارت‌ از کلیه‌ تابلوهای‌ تبلیغاتی‌ اعم‌ از دیواری‌، پارچه‌ای‌، فلزی‌، رایانه‌ای‌، متحرک‌ و منقوش‌ بر وسایل‌ نقلیه‌ است‌ که‌ به‌ منظور معرفی‌ یا تبلیغ‌ کالا، خدمات‌ و هر نوع‌ فعالیتی‌ که‌ برای‌ اطلاع‌ رسانی‌ و اعلان‌ عمومی‌ در سطح‌ شهرها، خیابان‌ها، جاده‌های‌ شهری‌ و بین‌ شهری‌، بزرگراه‌ها، فرودگاه‌ها، پایانه‌های‌ مسافربری‌، مترو، ایستگاه‌های‌ اتوبوس‌، میادین‌ و سایر اماکن‌ عمومی‌ مورد استفاده‌ و بهره‌برداری‌ قرار می‌گیرد.
ماده‌ 2) تبلیغات‌ فرهنگی‌، مذهبی‌، ملی‌ و نیز تبلیغ‌ جشنواره‌های‌ فرهنگی‌ و هنری‌ که‌ جنبه‌ غیر انتفاعی‌ دارند با تشخیص‌ اداره‌ کل‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ استان‌ از شمول‌ عوارض‌ خارج‌ هستند.
ماده‌ 3) کلیه‌ سازمان‌ها و کانون‌های‌ آگهی‌ و تبلیغاتی‌ موظف‌اند علاوه‌ بر رعایت‌ مقررات‌ عمومی‌ مندرج‌ در مواد 11، 12، 13 و 14 آیین‌ نامه‌ تأسیس‌ و نظارت‌ بر نحوه‌ کار و فعالیت‌ کانون‌های‌ آگهی‌ و تبلیغاتی‌، در تنظیم‌، تهیه‌ و اجرای‌ برنامه‌های‌ تبلیغاتی‌ نکات‌ زیر را رعایت‌ نمایند:
1- تبلیغاتی‌ که‌ مروج‌ فساد و عقاید خرافی‌ یا مخالف‌ ادیان‌ رسمی‌ کشور باشد ممنوع‌ است‌.
2- در آگهی‌ یک‌ کالا و یا خدمات‌ خاص‌ نباید تلویحاً و یا تصریحاً کالا و خدمت‌ مشابه‌ دیگری‌ نفی‌ شود.
3- آگهی‌های‌ تبلیغاتی‌ نباید سبب‌ رنجش‌ اشخاصی‌ که‌ از برخی‌ معلولیت‌ها و یا بیماری‌ رنج‌ می‌برند شود.
4- تبلیغ‌ کالاها و خدمات‌ در مراکز مذهبی‌، علمی‌ و آموزشی‌ ممنوع‌ است‌.
5- تبلیغات‌ نباید موجب‌ توهین‌ به‌ ادیان‌ رسمی‌ کشور، آداب‌، رسوم‌، قومیت‌ها، لهجه‌ها و گویش‌های‌ مختلف‌ شود.
6- استفاده‌ از صحنه‌هایی‌ نظیر استعمال‌ دخانیات‌ و موارد مشابه‌ دیگر که‌ مضر به‌ سلامت‌ انسان‌ بوده‌ و یا اعتیادآور باشند و به‌ نوعی‌ خواه‌ تصریحاً و یا تلویحاً مصرف‌ آنها را ترویج‌ نماید مجاز نیست‌.
7- تبلیغاتی‌ که‌ مروج‌ تخریب‌ محیط‌ زیست‌ انسان‌، جنگل‌ها، مراتع‌ و منابع‌ طبیعی‌ و زیستگاه‌های‌ طبیعی‌ جانوران‌ باشد ممنوع‌ است‌.
8- تبلیغ‌ نباید القاء وحشت‌ و خشونت‌ کند.
9- در تبلیغات‌ نمی‌توان‌ از نوشته‌ها و تصاویری‌ استفاده‌ کرد که‌ جانوران‌ را در حال‌ اذیت‌ و آزار نشان‌ دهد.
10- در جریان‌ موارد تبلیغاتی‌ باید کلیه‌ قوانین‌ مربوط‌ به‌ حمایت‌ از حقوقِ مادی‌ و معنوی‌ مؤلفان‌، مصنفان‌ و هنرمندان‌ و آیین‌ نامه‌های‌ مربوطه‌ رعایت‌ شود.
11- هرگونه‌ استفاده‌ ابزاری‌ از زن‌ در تبلیغات‌ ممنوع‌ است‌.
12- پوشش‌ و آرایش‌ شخصیت‌های‌ مورد استفاده‌ در آگهی‌ باید متناسب‌ با عرف‌ ملی‌ و مذهبی‌ جامعه‌ باشد.
13- آگهی‌ها نباید تداعی‌ کننده‌ ترجیح‌ بین‌ جنس‌ مذکر و مؤنث‌ باشد.
14- در تبلیغات‌ استفاده‌ از کودکان‌ برای‌ معرفی‌ کالا و خدماتی‌ که‌ انتظار مصرف‌ کالا و یا بهره‌مندی‌ از خدمت‌ و یا خرید آن‌ توسط‌ ایشان‌ نمی‌رود ممنوع‌ است‌.
15- ترویج‌ زبان‌ بیگانه‌، غلط‌ نویسی‌ و غلط‌ گویی‌ در تبلیغات‌ مجاز نیست‌.*
16- چنانچه‌ به‌ هنگام‌ تنظیم‌ آگهی‌های‌ تبلیغاتی‌ ضرورت‌ استفاده‌ از خط‌ بیگانه‌ وجود داشته‌ باشد باید اندازه‌ خط‌ زبان‌ فارسی‌ بزرگتر از خط‌ زبان‌ بیگانه‌ باشد.
17- در صورت‌ اقتضای‌ موضوع‌ آگهی‌، برای‌ استفاده‌ از نقشه‌ و پرچم‌ جمهوری‌ اسلامی‌ در آگهی‌ باید پرچم‌ رسمی‌ و نقشه‌ کامل‌ کشور آورده‌ شود.
18- تبلیغات‌ نباید تولیدات‌ داخلی‌ را بی‌ ارزش‌ نشان‌ دهد.
19- تبلیغ‌ کالاها، خدمات‌ و مصنوعات‌ کشورهای‌ بیگانه‌ در صورتی‌ مجاز است‌ که‌ عرضه‌ و فروش‌ آن‌ در داخل‌ کشور ممنوعیت‌ قانونی‌ نداشته‌ باشد.
20- تبلیغ‌ بر روی‌ تأسیسات‌، دیوارها، ابنیه‌ و ساختمان‌های‌ سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های‌ سیاسی‌ دول‌ خارجی‌ ممنوع‌ است‌.
21- تبلیغ‌ بر روی‌ تأسیسات‌، دیوارها، ابنیه‌ و ساختمان‌های‌ اشخاص‌ حقیقی‌ و حقوقی‌، دولتی‌ و غیر دولتی‌ منوط‌ به‌ کسب‌ اجازه‌ قبلی‌ از صاحبان‌ و مسئولان‌ آنها می‌باشد.
22- تبلیغ‌ کالاها و فرآورده‌هایی‌ که‌ طبق‌ تبصره‌ 4 ماده‌ 6 قانون‌ اصلاح‌ قوانین‌ و مقررات‌ مؤسسه‌ استاندارد و تحقیقات‌ صنعتی‌ ایران‌ که‌ اجرای‌ استاندارد را در مورد آنها اجباری‌ اعلام‌ کرده‌ است‌ منوط‌ به‌ داشتن‌ پروانه‌ کاربرد علامت‌ استاندارد و تحقیقات‌ صنعتی‌ ایران‌ می‌باشد. کانون‌ مکلف‌ به‌ اخذ گواهی‌ لازم‌ از سفارش‌ دهنده‌ می‌باشد.
23- سفارش‌ دهندگان‌ و سازندگان‌ آگهی‌ها باید مستندات‌ لازم‌، قانع‌ کننده‌ و قانونی‌ برای‌ ادعاها و استدلال‌های‌ موضوع‌ آگهی‌ را داشته‌ باشند.
ماده‌ 4) کلیه کانون‌های آگهی و تبلیغاتی موظف‌اند برای اجرای طرح‌های تبلیغاتی موضوع ماده 1 این دستورالعمل از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان محل فعالیت خود مجوز اجرای طرح دریافت کنند.
ماده‌ 5) مسئولیت‌ محتوای‌ طرح‌ تبلیغاتی‌ و اجرا آن‌ در چهارچوب‌ قوانین‌ موضوعه‌ و مقررات‌ جاری‌ و دستورالعمل‌های‌ اجرایی‌ تبلیغات‌ با مدیر مسئول‌ کانون‌ می‌باشد و ادارات‌ کل‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ ناظر به‌ حسن‌ اجرای‌ قوانین‌ و مقررات‌ تبلیغاتی‌ بوده‌ و در صورت‌ احراز تخلف‌ برابر مقررات‌ اعمال‌ مجازات‌ خواهند کرد.
ماده‌ 6) کانون‌های‌ آگهی‌ و تبلیغاتی‌ موظفند نام‌ کانون‌ آگهی‌ و تبلیغاتی‌ و همچنین‌ شماره‌ پروانة‌ خود را بر روی‌ تابلو نصب‌ کنند.
ماده‌ 7) رسیدگی‌ به‌ تخلفات‌ کانون‌ها و مدیران‌ مسئول‌ به‌ شرح‌ ذیل‌ صورت‌ خواهد گرفت‌:
الف‌ - نوع‌ اول‌: اخطار کتبی‌
ب‌ - نوع‌ دوم‌: احضار و توبیخ‌
ج‌ - نوع‌ سوم‌: تعلیق‌ فعالیت‌ مؤسسه‌ حداکثر تا سه‌ ماه‌
د - نوع‌ چهارم‌: برکناری‌ مدیر مسئول‌
ها- نوع‌ پنجم‌: تعطیل‌ موقت‌ مؤسسه‌ حداکثر تا شش‌ ماه‌
و - نوع‌ ششم‌: لغو پروانه‌ و تعطیل‌ دائم‌
تبصره‌: مجازات‌ نوع‌ پنجم‌ و ششم‌ به‌ پیشنهاد کمیته‌ استان‌ و تصویب‌ کمیته‌ مرکزی‌ اعمال‌ خواهد شد.
ماده‌ 8) تکرار تخلف‌ و عدم‌ توجه‌ به‌ اخطار، احضار و توبیخ‌ موجب‌ تعلیق‌ فعالیت‌ مؤسسه‌ و نهایتاً لغو پروانه‌ فعالیت‌ خواهد شد.
تبصره‌ یک‌: در مواردی‌ که‌ جرم‌ عمومی‌ صورت‌ گرفته‌ باشد علاوه‌ بر اعمال‌ مجازات‌های‌ مذکور، پرونده‌ متخلف‌ جهت‌ رسیدگی‌ به‌ محاکم‌ قضایی‌ ارجاع‌ داده‌ خواهد شد.
تبصره‌ دو: اعمال‌ کلیه‌ مقررات‌ باید در پرونده‌ کانون‌ درج‌ شود.
ماده‌ 9) اعمال‌ مجازاتهای‌ مقرر به‌ تشخیص‌ کمیته‌های‌ استانی‌ انجام‌ خواهد شد لکن‌ ذینفع‌ می‌تواند نسبت‌ به‌ اعمال‌ مجازاتهای‌ مذکور به‌ کمیته‌ مرکزی‌ سازمان‌های‌ تبلیغاتی‌ اعتراض‌ نماید.
تبصره‌: در جلسه‌ کمیته‌ تبلیغات‌ استان‌ که‌ موضوع‌ آن‌ اعمال‌ یکی‌ از مجازات‌ها در مورد کانون‌ آگهی‌ و تبلیغاتی‌ باشد در صورتیکه‌ در مرکز آن‌ استان‌ انجمن‌ صنفی‌ تبلیغات‌ تشکیل‌ شده‌ باشد نماینده‌ انجمن‌ و اگر تشکیل‌ نشده‌ باشد و آن‌ کانون‌ عضو انجمن‌ صنفی‌ شرکت‌های‌ تبلیغاتی‌ تهران‌ باشد نماینده‌ آن‌ حداکثر ظرف‌ دو هفته‌ از تاریخ‌ ابلاغ‌ اداره‌ کل‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ استان‌ با حق‌ رأی‌ شرکت‌ خواهد کرد.
ماده‌ 10) کانون‌های‌ آگهی‌ و تبلیغاتی‌ می‌توانند اعتراض‌ خود را نسبت‌ به‌ اعمال‌ مجازات‌ها از سوی‌ کمیته‌ سازمان‌های‌ تبلیغاتی‌ استان‌ حداکثر یک‌ ماه‌ پس‌ از ابلاغ‌ به‌ اداره‌ کل‌ تبلیغات‌ تسلیم‌ و رسید دریافت‌ نمایند. اداره‌ کل‌ تبلیغات‌ موظف‌ است‌ حداکثر ظرف‌ سه‌ ماه‌ نظر نهایی‌ کمیته‌ مرکزی‌ سازمان‌های‌ تبلیغاتی‌ کشور را پس‌ از رسیدگی‌ اعلام‌ نماید.
تبصره‌: تصمیم‌ کمیته‌ مرکزی‌ قطعی‌ و لازم‌ الاجراست‌.
ماده‌ 11) لغو پروانة‌ کانون‌ تبلیغاتی‌ موجب‌ اسقاط‌ حقوقِ دولت‌ و اشخاص‌ حقیقی‌ یا حقوقی‌ دیگر نمی‌شود و کانون‌ متخلف‌ از این‌ ماده‌ تحت‌ پیگرد قانونی‌ قرار خواهد گرفت‌.
ماده‌ 12) چنانچه‌ مدیر مسئول‌ کانون‌ تبلیغاتی‌ برکنار شود یا پروانه‌ کانون‌ لغو گردد مجدداً نمی‌تواند تقاضای‌ تأسیس‌ کانون‌ یا مدیر مسئولی‌ کانون‌ دیگری‌ را بکند مگر پس‌ از انقضای‌ دو سال‌ از تاریخ‌ ابطال‌ آن‌ و با نظر کمیته‌ مرکزی‌ سازمان‌های‌ تبلیغاتی‌.
ماده‌ 13) ادارات‌ کل‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ استان‌ها موظف‌ هستند فرم‌ بانکی‌ پرداخت‌ عوارض‌ موضوع‌ تبصره‌ 36 قانون‌ بودجه‌ سهم‌ وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ را برای‌ هر مورد اخذ و ضمیمه‌ پرونده‌ نمایند.
تبصره‌: دخل‌ و تصرف‌ در عوارض‌ مأخوذه‌ به‌ منزله‌ دخل‌ و تصرف‌ در وجوه‌ دولتی‌ بوده‌ و با متخلف‌ طبق‌ آئین‌ نامه‌ و این‌ دستورالعمل‌ برخورد خواهد شد.
علیرضا مختارپور‌
معاون‌ امور مطبوعاتی‌ و اطلاع رسانی
و رییس کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور‌


مقررات‌ مربوط‌ به‌ منع‌ انتشار آگهی‌هایی‌ که‌ در آن‌ از مردم‌ برای‌ شرکت‌ در قرعه‌ کشی‌ درخواست‌ وجه‌ می‌شود
«مصوب‌ جلسة‌ بیستم‌ کمیته‌ مرکزی‌ سازمان‌های‌ تبلیغاتی‌ کشور»

کمیته‌ مرکزی‌ سازمان‌های‌ تبلیغاتی‌ کشور بنا به‌ پیشنهاد اداره‌ کل‌ تبلیغات‌ با توجه‌ به‌ شیوع‌ پدیده‌ای‌ به‌ نام‌ فروش‌ اقساطی‌ لوازم‌، کالا، خودرو و سایر محصولات‌ و یا ارایه‌ خدمت‌ از طریق‌ قرعه‌کشی‌ که‌ در آن‌ از متقاضیان‌ برای‌ شرکت‌ در قرعه‌کشی‌ درخواست‌ واریز وجه‌ به‌ حساب‌ واگذار کننده‌ کالا یا خدمت‌ می‌شود و از آنجا که‌ این‌ امر تبدیل‌ به‌ یک‌ معضل‌ اجتماعی‌ فراگیر شده‌ است‌ و عده‌ای‌ سودجو بدین‌ طریق‌ با اغوای‌ مردم‌ به‌ سودهای‌ کلانی‌ دست‌ پیدا می‌کنند و از این‌ راه‌ به‌ فرهنگ‌ اقتصادی‌ و تولیدی‌ کشور آسیب‌ می‌رسانند با استناد به‌ ماده‌ 10 و 17 آئین‌ نامه‌ تأسیس‌ و نظارت‌ بر نحوه‌ کار و فعالیت‌ کانون‌های‌ آگهی‌ و تبلیغاتی‌ مصوب‌ شورای‌ انقلاب‌ جمهوری‌ اسلامی‌ مقررات‌ جدید زیر را وضع‌ و اعلام‌ می‌نماید: رسانه‌ها، مطبوعات‌ و مؤسسات‌ تنظیم‌ و نشر آگهی‌ و همچنین‌ کلیه‌ سفارش‌ دهندگان‌ و انتشار دهندگان‌ آگهی‌ موظف‌ به‌ رعایت‌ آن‌ هستند.
1- درج‌ هر نوع‌ آگهی‌ برای‌ فروش‌ کالا یا خدمت‌ از طریق‌ قرعه‌کشی‌ یا روش‌ دیگر که‌ در آن‌ از متقاضیان‌ برای‌ شرکت‌ در قرعه‌ کشی‌ یا موارد مشابه‌ درخواست‌ واریز وجه‌ به‌ حساب‌ واگذارکننده‌ کالا یا خدمت‌ شود با توجه‌ به‌ اینکه‌ از مصادیق‌ مطالب‌ گمراه‌ کننده‌ است‌ با عنایت‌ به‌ بند (ت‌) ماده‌ 12 انتشار آن‌ در تمام‌ رسانه‌ها، مطبوعات‌ و یا انتشار از طریق‌ اوراق چاپی‌ و غیره‌ و یا ارسال‌ از طریق‌ پست‌ یا دستگاه‌های‌ الکترونیکی‌ نظیر نمابر یا اینترنت‌ ممنوع‌ است‌.
2- انتشار آگهی‌های‌ مربوط‌ به‌ فروش‌ کالا و یا خدمات‌ از طریق‌ قرعه‌ کشی‌ زمانی‌ مجاز است‌ که‌ اولاً: آگهی‌ دهنده‌، خود تولید کننده‌ آن‌ کالا یا خدمت‌ باشد و یا نمایندگی‌ رسمی‌ و قانونی‌ از تولید کننده‌ داشته‌ باشد. ثانیاً: هیچگونه‌ وجهی‌ از متقاضیان‌ برای‌ شرکت‌ در قرعه‌ کشی‌ دریافت‌ نکند. ثالثاً: بهای‌ کالا یا خدمت‌ و نحوة‌ واگذاری‌ و دفعات‌ اقساط‌ و سایر شرایط‌ دقیقاً در متن‌ آگهی‌ مشخص‌ و روشن‌ شود.
3- متخلفان‌ از این‌ مقررات‌ برحسب‌ قانون‌ و مقررات‌ تحت‌ تعقیب‌ قضایی‌ قرار خواهند گرفت‌.
این‌ مصوبه‌ با یک‌ مقدمه‌ و 3 بند در تاریخ‌ 18/9/1380 جلسه‌ بیستم‌ به‌ تصویب‌ کمیته‌ مرکزی‌ سازمان‌های‌ تبلیغاتی‌ کشور رسید.

شهیدی‌ مؤدب‌
رییس‌ کمیته‌ مرکزی‌ سازمان‌های‌ تبلیغاتی‌ کشور
و معاون‌ امور مطبوعاتی‌ و تبلیغاتی‌
وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌


شرایط‌ و مقررات‌ ایجاد نمایندگی‌ و شعب‌ کانون‌های‌ آگهی‌ و تبلیغاتی‌
«مصوب‌ جلسات‌ شانزدهم‌ و هفدهم‌ کمیته‌ مرکزی‌ سازمان‌های‌ تبلیغاتی‌ کشور»

1- نمایندگی‌: کمیته‌ مرکزی‌ تأسیس‌ نمایندگی‌ در یک‌ یا چند حوزه‌ معین‌ را منوط‌ به‌ رعایت‌ شرایط‌ زیر اعلام‌ نمود:
الف‌ - صاحب‌ امتیاز و مدیر مسؤول‌ مؤسساتی‌ که‌ مجوز فعالیت‌ تبلیغاتی‌ دارند با اعلام‌ مراتب‌ به‌ اداره‌ کل‌ مربوطه‌ (مبداء و مقصد) می‌تواند به‌ کانون‌ دیگری‌ که‌ دارای‌ پروانه‌ فعالیت‌ تبلیغاتی‌ از وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ است‌ نمایندگی‌ اعطاء نماید.
ب‌ - برای‌ ایجاد بیش‌ از یک‌ نمایندگی‌ در یک‌ حوزه‌ باید قبلاً موافقت‌ اداره‌ کل‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ استان‌ گرفته‌ شود.
2- شعبه‌: کمیته‌ مرکزی‌ شرایط‌ تأسیس‌ شعبه‌ در یک‌ یا چند حوزه‌ معین‌ را بصورت‌ زیر تصویب‌ نمود:
الف‌ - تقاضای‌ تأسیس‌ شعبه‌ باید با امضای‌ صاحب‌ امتیاز کانون‌ خطاب‌ به‌ اداره‌ کل‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ استان‌ مقصد باشد و رونوشت‌ آنرا به‌ اداره‌ کل‌ استانی‌ که‌ پروانه‌ فعالیت‌ تبلیغاتی‌ دریافت‌ نموده‌ تسلیم‌ نماید.
ب‌ - صاحب‌ امتیاز موظف‌ است‌ یک‌ نفر را برای‌ تصدی‌ مدیریت‌ شعبه‌ به‌ عنوان‌ مدیر مسئول‌ شعبه‌ که‌ حائز شرایط‌ مندرج‌ در ماده‌ 4 آیین‌ نامه‌ تأسیس‌ و نظارت‌ بر نحوه‌ کار و فعالیت‌ کانون‌های‌ آگهی‌ و تبلیغاتی‌ باشد معرفی‌ نماید.
ج‌ - کمیته‌ سازمان‌های‌ تبلیغات‌ استان‌ با توجه‌ به‌ لزوم‌ تأسیس‌ شعبه‌ و در نظر گرفتن‌ امکانات‌ استان‌ و با گرفتن‌ نظر مشورتی‌ انجمن‌ صنفی‌ کانون‌های‌ آگهی‌ و تبلیغاتی‌ استان‌ نسبت‌ به‌ صدور اجازه‌ تأسیس‌ شعبه‌ اقدام‌ می‌نماید.
د - مسئولیت‌ حقوقی‌، جزایی‌ و اداری‌ کلیه‌ فعالیت‌های‌ شعبه‌ بر عهده‌ مدیر مسئول‌ شعبه‌ می‌باشد و صاحب‌ امتیاز در مقابل‌ سیاست‌های‌ کلی‌ شعبه‌ مسئولیت‌ دارد.
ها- در صورت‌ تخلف‌ شعبه‌ مدیر کل‌ استان‌ در خصوص‌ ادامه‌ فعالیت‌ شعبه‌ تصمیم‌ می‌گیرد و گزارش‌ آنرا به‌ استان‌ مبدأ و کمیته‌ مرکزی‌ ارسال‌ می‌نماید.
این‌ مصوبه‌ در 2 بند و 7 جزء در تاریخ‌ 26/4/79 و 3/7/79 طی‌ جلسات‌ شانزدهم‌ و هفدهم‌ به‌ تصویب‌ کمیته‌ مرکزی‌ سازمان‌های‌ تبلیغاتی‌ کشور رسید.


شهیدی‌ مؤدب‌
رییس‌ کمیته‌ مرکزی‌ سازمان‌های‌ تبلیغاتی‌ کشور
و معاون‌ امور مطبوعاتی‌ و تبلیغاتی‌
وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌


دستورالعمل‌ اجرایی‌ نحوه‌ صدور وانتشار برگه‌های‌ تبلیغاتی‌ یا آگهی‌نامه‌ توسط ‌کانون‌های‌ آگهی‌ و تبلیغاتی
‌«مصوب‌ جلسه‌ بیست‌ و نهم‌ کمیته‌ مرکزی‌سازمان‌های‌ تبلیغاتی‌ کشور»

1- آگهی‌ نامه‌ عبارت‌ است‌ از هر نوع‌ فرآورده‌ چاپی‌ و محصول‌ تبلیغاتی‌ اعم‌ از برگه‌، کاتالوگ‌، بروشور، راهنما، جزوه‌، لوح فشرده (سی دی) و محصولات‌ مشابه‌ که‌ با هدف‌ معرفی‌ و تبلیغ‌ کالا یا خدمات‌ منتشر و در این‌ دستورالعمل‌ به‌ اختصار آگهی‌نامه‌ نامیده‌ می‌شود.
2ـ انتشار آگهی‌نامه‌ها تنها از سوی‌ کانون‌های‌ آگهی‌ و تبلیغاتی‌ دارای‌ مجوز از وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ مجاز می‌باشد.
3- چاپ‌ موارد مذکور در بند یک از سوی‌ کانون‌های‌ تبلیغاتی‌ که‌ تداعی‌ کننده‌ نشریه‌ دارای‌ مجوز باشد مانند ذکر عنوان‌ نشریه‌، دوره‌ انتشار و شماره‌ مسلسل‌ ممنوع‌ می‌باشد. اما ذکر نام‌، ماه‌ و سال‌ یا فصل‌ و سال‌ بلامانع‌ است‌.
4- مطالب‌ مندرج‌ در آگهی‌ نامه‌ها منحصراً باید به‌ آگهی‌های‌ تبلیغاتی‌ اختصاص‌ یابد و چاپ‌ هرگونه‌ مطلب‌ اعم‌ از خبر، گزارش‌، مصاحبه‌، تفسیر و مقاله‌ در آگهی‌ نامه‌ که‌ از منابع‌ غیر موثق‌ نقل‌ شده‌ یا استفاده‌ ابزاری‌ از زن‌ و مرد را تداعی‌ کند ممنوع‌ است‌.
تبصره‌: درج‌ پیام‌های‌ عام‌ المنفعه‌ فرهنگی‌، اجتماعی‌ و اقتصادی‌ نظیر مسائل‌ مربوط‌ به‌ رعایت‌ بهداشت‌ فردی‌ و اجتماعی‌، رعایت‌ صرفه‌ جویی‌ در مصرف‌ آب‌ و انرژی‌، احترام‌ به‌ حقوق دیگران‌ و اشاعه‌ فرهنگ‌ ملی‌ و اسلامی‌ با ذکر منبع‌ یا منابع‌ بلامانع‌ است‌.
5- درج‌ آگهی‌های‌ احزاب‌ و نهادهای‌ سیاسی‌ و آگهی‌ نامزدهای‌ انتخاباتی‌ در آگهی‌نامه‌ ممنوع‌ است‌ و درج‌ آگهی‌های‌ دولتی‌ مانند مناقصه‌ها و مزایده‌ها و موارد مربوط‌ به‌ حصر وراثت‌ و ثبت‌ شرکت‌ها و مؤسسات‌ در آگهی‌ نامه‌ها نیز نباید با قانون‌ مغایرت‌ داشته‌ و صرفاً با مجوز مراجع‌ ذیصلاح‌ امکانپذیر است‌.
6- در عنوان‌ آگهی‌ نامه‌ باید نام‌ کانون‌ آگهی‌ و تبلیغاتی‌ نوشته‌ شده‌ باشد و اضافه‌ کردن‌ هر عنوان‌ دیگر مانند ویژه‌ نامه‌، پیش‌ شماره‌، فوقِ‌العاده‌ و عناوین‌ مشابه‌ ممنوع‌ است‌.
7- آگهی‌نامه‌ باید دارای‌ شناسنامه‌ای‌ باشد که‌ در آن‌ نام‌ کانون‌ و شماره‌ پروانه‌ فعالیت‌، نشانی‌ کانون‌، شماره‌ تلفن‌ و حوزه‌ فعالیت‌ یا تحت‌ پوشش‌ و نام‌ چاپخانه‌ در آن‌ درج‌ شود. توزیع‌ آگهی‌ نامه‌ بطور رایگان‌ انجام‌ می‌شود.
8- کانون‌های‌ آگهی‌ و تبلیغاتی‌ در درج‌ آگهی‌ها موظف‌ هستند علاوه‌ بر رعایت‌ مواد 11، 12، 13، 14، 15 و 17 آئین‌ نامه‌ تأسیس‌ و نظارت‌ بر نحوه‌ کار و فعالیت‌ کانون‌های‌ آگهی‌ و تبلیغاتی‌، بندهای‌ ماده‌ 3 دستورالعمل‌ اجرایی‌ مصوب‌ جلسه‌ مورخ‌ 11/2/79 کمیته‌ مرکزی‌ سازمان‌های‌ تبلیغاتی‌ کشور را نیز رعایت‌ کنند.
9- کانون‌های‌ آگهی‌ و تبلیغاتی‌ موظف‌ هستند تعداد 2 نسخه‌ از آگهی‌ نامه‌ها را به‌ اداره‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ شهر محل‌ فعالیت‌ خود تحویل‌ دهند.
این‌ دستورالعمل‌ در 9 بند و یک‌ تبصره‌ در تاریخ‌ 12/5/1382 جلسه‌ بیست‌ و نهم‌ کمیته‌ مرکزی‌ سازمان‌های‌ تبلیغاتی‌ کشور به‌ تصویب‌ رسید و کلیه‌ مقررات‌ داخلی‌ مغایر لغو می‌شود.

سید محمد صحفی‌
رییس‌ کمیته‌ مرکزی‌ سازمان‌های‌ تبلیغاتی‌ کشور
و معاون‌ امور مطبوعاتی‌ و تبلیغاتی‌
وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌

مصوبه جلسه سی و سوم در خصوص رعایت تناسب نوشتاری حروف غیرفارسی در تبلیغات کالاهایی که ضرورت استفاده حروف و نشانه‌های بیگانه وجود دارد

در بند 12 مصوبات جلسه سی و سوم کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور، مورخ 27/11/1383 آمده است:
......
......
12- با توجه به اعلام قبلی اداره کل تبلیغات در خصوص رعایت تناسب نوشتاری 70% فارسی و 30% غیرفارسی در تبلیغات کالاهایی که ضرورت استفاده حروف و نشانه‌های بیگانه وجود دارد، موضوع قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه و همچنین دستور جناب آقای صحفی ‌‌]‌معاون وقت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی و رییس سابق کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور[ کمیته مرکزی بر اجرای دقیق و نظارت بر تبلیغات بر آن مبنا تاکید کرد، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرای این مهم دقت و جدیت بیشتری به خرج دهند.

سید محمد صحفی‌
رییس‌ کمیته‌ مرکزی‌ سازمان‌های‌ تبلیغاتی‌ کشور
و معاون‌ امور مطبوعاتی‌ و تبلیغاتی‌
وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌