تصویب نامه هیئت وزیران
تصویب نامه هیأت وزیران
وزارت صنعت، معدن و تجارت- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
وزارت دادگستری- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
هیأت وزیران در جلسه مورخ 1391/2/10 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 1559858 مورخ 1390/5/18 وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد تبصره ماده (7) قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان – مصوب 1388 آئیننامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود.
آئیننامه اجرایی ماده (7) قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان
ماده 1- در این آئیننامه اصطلاحات و عبارات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند.
الف- قانون: قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان
ب- انجمن: انجمنهای حمایت از حقوق مصرف کنندگان موضوع ماده (9)
ج- مصرف کننده: هر شخص حقیقی یا حقوقی که کالا یا خدمتی را خریداری میکند.
د- تبلیغ: انتشار هرگونه اطلاعات برای معرفی کالاها و خدمات مشمول این آئیننامه از طریق رسانهها از قبیل، رادیو، تلویزیون، شبکههای ماهوارهای، مطبوعات، سینما، اینترنت، اینترانت، شبکههای صوتی و تصویری سازمانی، کارنما، نمایشگاه، اسلاید، بانکهای اطلاعات، سامانه پیام کوتاه، تابلوی سردرب واحد صنفی و تولیدات چاپی نظیر برگههای آگهی نما، برگههای تبلیغاتی، دفترک، دفترچههای راهنما، بسته بندی، برچسب، کارت معرفی و آگهینامه
هـ- تبلیغ خلاف واقع: تبلیغ حاوی اطلاعات نادرست که موجب فریب یا اشتباه مصرف کننده کالا و خدمات شود
و- سفارش دهنده: شخص حقیقی یا حقوقی که ساخت یا پخش و نشر تبلیغ را سفارش میدهد.
ز- سازنده آگهی: هر یک از کانونهای آگهی و تبلیغاتی موضوع آئیننامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی – مصوب 1358
ماده 2- موارد زیر تبلیغ خلاف واقع و اطلاعات نادرست محسوب میشود.
الف- استفاده از مطالب گمراه کننده و ادعاهای غیرقابل اثبات و کذب
ب- ارتکاب فعل یا ترک فعل که سبب مشتبه شدن یا فریب مخاطب از نظر کمیت یا کیفیت شود.
ج- تبلیغ فراتر از واقعیت کالا یا خدمات مورد نظر
د- استفاده از صفات مطلق و اغراق آمیز نظیر کاملا بهداشتی و صد درصد تضمینی
هـ- عدم ارائه اطلاعات دقیق، صحیح و روشن کالاها و خدمات
و- بیارزش یا فاقد اعتبار جلوه دادن خدمات و کالاهای دیگران
ز- استناد به تاییدیههایی که تاریخ اعتبار آنها مقتضی و یا به هر دلیل معتبر نیستند.
ح- تقلید از ساختار، متن، شعار، تصاویر، آهنگ و شباهتهای تبلیغاتی تجاری دیگر محصولات که مصرف کننده را فریب دهد و منجر به گمراهی وی شود.
ط- استفاده از اسامی، عناوین و نشان افراد و موسساتی که دارای شهرت هستند به نحوی که مصرف کننده را فریب دهد.
ی- استناد به تقدیرنامه، جایزه و گواهی صادر شده از مراکز رسمی مورد تایید مراجع ذیصلاح، فراتر از متن آنها.
ک- هرگونه یا ارائه اطلاعات نادرست در برگههای تعهد یا تضمین کالا و خدمات
ل- تبلیغ کالاها و خدماتی که از سوی دستگاههای ذیربط حسب اختیارات و وظایف قانونی آنها غیرمجاز اعلام میشوند.
م- تبلیغ کالاها یا خدمات فاقد مجوزی که براساس قوانین و مقررات، تولید و عرضه آنها منوط به اخذ مجوز از مراجع قانونی ذیربط میباشد.
ن- استناد به منابع و مراجع خارجی در تبلیغ محصولات داخلی بدون تایید مراجع ذیصلاح
س- استفاده از صفات تفضیلی و عالی به صورت صریح و یا به کارگیری هر شیوه دیگری در نگارش یا قرائت متن به منظور القای مفهوم برتر یا برترین بودن کالا و خدمات بدون تایید مراجع ذیصلاح.
ع- عدم تصریح هویت شخص یا بنگاهی که تبلیغ به نفع اوست به استثنای آن بخش از تبلیغ که منتهی به تبلیغ اصلی میشود و صرفا برای ؟ توجه مخاطبان انتشار مییابد. (تبلیغ انتظاری)
ف- استفاده ابزاری از زنان، مردان و کودکان که نقش اصلی را در معرفی کالا و خدمات ایفاد مینماید.
ماده 3- مسئولیت تبلیغ خلاق واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.
ماده 4- سازنده آگهی موظف است هنگام پذیرش درخواست سفارش دهنده، درخصوص اشخاص حقیقی، هویت فرد را احراز و درخصوص اشخاص حقوقی مجوز فعالیت قانونی به انضمام درخواست کتبی ممهور به مهر شخص حقوقی را اخذ نماید.
تبصره- سازنده آگهی موظف است نام، نشانی، شماره پروانه فعالیت و شماره تلفن خود و نام و نشانی سفارش دهنده و مشخصات کالا و خدمات ارائه شده را به طور واضح در برگههای تبلیغاتی چاپی درج نماید.
ماده 5- تخلف رسانههای موضوع بند (د) ماده (1) این آئیننامه و سازنده آگهی حسب مورد توسط سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استان، مجامع امور صنفی، اتحادیهها، انجمن و مراجع نظارتی ذیربط به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منعکس میگردد تا طبق ضوابط مربوط به تخلف آنها رسیدگی شود.
ماده 6- نحوه رسیدگی مراجع ذیربط، در صورت شکایت مصرف کنندگان یا اطلاع از وقوع تبلیغ خلاف واقع، براساس قانون و آئیننامه اجرایی آن، موضوع تصویب نامه شماره 173270/ت45341هـ مورخ 1390/9/2 میباشد.
ماده 7- در صورت صدور رای قطعی (موضوع تبلیغ خلاف واقع و ارائه اطلاعات نادرست)، سازمان تعزیرات حکومتی یک نسخه از رای صادر شده را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال مینماید تا طبق ضوابط نسبت به جلوگیری از انتشار آگهی اقدام لازم را به عمل آورد.
ماده 8- پس از طرح شکایت ناشی از تبلیغ خلاف واقع و ارائه اطلاعات نادرست موضوع مواد (14) و (17) قانون در انجمن و اتحادیههای صنفی، در صورتی که اقدام سفارش دهنده به تشخیص مراجع یاد شده منجر به بروز خسارت نسبت به سایر مصرفکنندگان نیز شود، هر یک از مراجع مذکور موظف به انعکاس گزارش تخلف به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان میباشند.