مصاحبه جناب آقای مهندس بهنود الله وردی نیک

چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰

بیوگرافی مصاحبه شونده

Allahverdi.jpg


 جناب آقای مهندس بهنود الله وردی نیک

مدرس دانشگاه، مؤلف و عضو شورای سیاستگذاری نشریات تخصصی تبلیغات



متن مصاحبه


1-    وضعیت کمی وکیفی آموزش تبلیغات در ایران چگونه است؟
نا مناسب است. بسیاری از اساتید حتی خودشان هم تصور درستی از تبلیغات به عنوان یک علم، هنر، صنعت ندارند. منابع قدیمی یا ترجمه شده غیرکاربردی هم مزید بر ضعف آموزش این حرفه در ایران است.

2-  آموزش های نظری و دانشگاهی تا چه اندازه ای کاربردی و قابل اجرا در عرصه های عملیاتی این رشته هستند؟
آموزش های دانشگاهی بیشتر بر مسایل کاملا تئوری و نطریه های قدیمی و عموما منسوخ شده تاکید دارد. اصولا پارادایم آموزش های نظری در دانشگاهها «گذشته نگر» است در حالی که باید «آینده نگر» و «آینده ساز» باشد.

3-    کمبودها و چالش های موضوع آموزش دانشگاهی در این رشته چیست؟
مهمترین چالش، نگاه ابزاری به این حوزه است در حالی که در ابتدا باید با رویکرد کاملا مفهومی به آن نگاه کرد و این باید پیش از هرکس در ذهن اساتید و متخصصان ما قرار گیرد و سپس در صنعت تزریق شود.
چالش اصلی دیگر آن کمبود و فقر شدید منابع جدید و کاربردی به ویژه در ایران و برای بازار ایران است. علت دوم را نیز می توان ضعف خود اساتید و بی تجربه بودن آنان دانست. اصولا اساتید ما صرفا مدرس هستند و تمام وقت خود را به تدریس اختصاص می دهند. بنابراین فرصتی برای دو نکته بسیار مهم و حیاتی ندارند: 1) به روز شدن  2) کسب تجربیات واقعی و عملیاتی

4-    سرفصل های آموزشی این رشته تا چه حد منطبق با معیار های علمی جهانی این رشته است؟
حدود 20% تطبیق وجود دارد. آن هم مربوط به تئوری های ابتدایی است.

5- راهکارهای کیفی سازی، بهبود وتوسعه آموزش تبلیغات کدامند؟
1) استفاده از متدها و مدل های جدید و علمی بین المللی و بومی سازی آن در ایران پس از اجرایی و کاربردی کردن آن در قالب یک مدل کاملا متفاوت و بومی شده در یک صنعت خاص.
2) ثبت تجربیات مدیران، مشاوران و اساتید در حوزه صنعت و ترکیب آن با مباحث علمی در جهت ترجمان صحیح منابع و امکان کاربردی شدن آن در کشور که همان مفهوم واقعی بومی سازی است.
3) تمرکز بر تفکر سیستمی، خلاقیت، رویکردهای روانشناختی به بازار، جایگاه سازی برند و مهمتر از همه اینها استفاده از این مفاهم بصورت کاملا کاربردی، به روز و علمی

6-    راهکارهای بومی سازی منابع درسی و آموزشی این رشته چیست و آیا اساسا ضرورتی برای این کار وجود دارد؟
اصولا مفهوم بومی سازی اگر به معنی ترجمه منابع و کتابها و ارائه آن در کلاسها باشد کاملا مخالفم و همان چیزی است که به شدت رایج است ولی اصلا کاربردی در حوزه تبلیغات و بازاریابی ندارد. بومی سازی نیاز به مباحث عمیق تحقیق و پژوهش و نیز تجربه عملی در صنایع مختلف دارد.

7-    نقطه نظرات تکمیلی شما در حوزه مسائل تبلیغات به ویژه تقویت بنیان های علمی این رشته چیست؟
خیلی عجیب است. تبلیغات، به عنوان بزرگترین و جذاب ترین صنعت تاریخ بشریت تا کنون بسیاری از صنایع، برندها، جوامع، کشورها و افراد حقیقی و حقوقی را نجات داده و موفق کرده است اما در ایران هنوز در تعریف واژه خود در ایران ناتوان است. شاید کوزه گران این صنعت در کشور باید به بیشتر و زودتر به فکر ترمیم ان کوزه شکسته بیفتند.
در عین حال نیاز مبرم به یک تحول مفهومی در این حوزه  وجود دارد و مهمترین بخش آن تغییر پارادایم های تبلیغات و بازاریابی در ایران از «ابزارگرایی» به «مفهوم گرایی» است.


[+]  ارسال نظرات
نام :
ایمیل :
توضيحات *:
کد تصویری *:
  c