مصاحبه دکتر محمد بلوریان تهرانی
چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰
بیوگرافی مصاحبه شونده
دکتر محمد بلوریان تهرانی
دکترای D.A بازاریابی از دانشگاه ایندیانای آمریکا و مدرس دانشگاه
متن مصاحبه
1- وضعیت کمی وکیفی آموزش تبلیغات در ایران چگونه است؟
طی سال های گذشته برخی مؤسسات تبلیغاتی اقدام به برگزاری کلاسهایی در زمینه آموزش تبلیغات نموده اند و می توان گفت نسبت به قبل، آموزش تبلیغات در حال توسعه است، ولی متأسفانه این آموزش ها در سطح دانشگاه ضعیف است.
2- آموزش های نظری و دانشگاهی تا چه اندازه ای کاربردی و قابل اجرا در عرصه های عملیاتی این رشته هستند؟
آموزشهای نظری و دانشگاهی در زمینه تبلیغات به هیچ وجه کاربردی نیست. اصولاً درس تبلیغات در عناوین درسی رشتههای بازرگانی، اقتصاد، MBA و دیگر رشتههای مشابه وجود ندارد و دانشجو باید مفاهیم تبلیغات را زیرمجموعه درس بازاریابی فرا گیرد. استثنائاً در دانشکده صداوسیما، این درس در رشته تبلیغات بازرگانی وجود داشت که آن هم از سال گذشته حذف و رشته تبلیغات سیاسی به جای رشته تبلیغات بازرگانی ارایه شد.
3- کمبودها و چالش های موضوع آموزش دانشگاهی در این رشته چیست؟
مهمترین کمبود و چالش، فقدان اساتید متخصص و دارنده مدارک تبلیغات یا بازاریابی است. نکته دیگر، فقدان درس عملی و کارگاهی «طراحی campaignهای تبلیغاتی» است که فقط میتواند توسط افراد متخصص و با تجربه عملی در طراحی و اجرای کمپین ارایه شود.
4- سرفصل های آموزشی این رشته تا چه حد منطبق با معیار های علمی جهانی این رشته است؟
تا وقتی درس تبلیغات در دانشگاهها ارایه نشود، طرح موضوع انطباق سرفصلها معنی ندارد. در دانشکده صدا و سیما هم، در زمان ارایه درس اصول تبلیغات یا درس مدیریت تبلیغات متأسفانه عناوین جامع و کاملی که تأمین کننده نیازهای علمی و عملی دانشجویان باشد، وجود نداشت.
نکته دیگر اینکه عناوین عموماً توسط افرادی با تخصصهای غیر از تبلیغات و از روی سرفصل های دانشگاههای خارجی کپی و ترجمه شده بود. بدیهی است در این زمینه عناوین دروس پیشنیاز و هم نیاز و پس نیاز باید همزمان دیده و بررسی شوند.
5- راهکارهای کیفی سازی، بهبود وتوسعه آموزش تبلیغات کدامند؟
تبلیغات یک مقوله میان رشتهای با Inter eliciplinary است و با مقولههای هنر، ادبیات، جامعهشناسی، روانشناسی، اقتصاد، بازرگانی و دیگر علوم اجتماعی مرتبط است. بنابراین آموزش تبلیغات به پیشنیازهایی احتیاج دارد که متأسفانه به آنها توجه نشده است و اصولاً سطح آموزش تبلیغات نباید فوق لیسانس باشد زیرا با تعداد محدود واحدهای فوق لیسانس نمیتوان این دانش را به طور کامل به دانشجو انتقال داد.
از جانب دیگر بهبود تبلیغات در سایه رفع موانع آن مسیر است و مهمترین مانع تبلیغات، دید و نگرش منفی تصمیمگیرندگان نسبت به آن است. تا زمانی که تبلیغات به معنی اغوا و گول زدن و فریب مصرف کننده و تحمیل، تلقی شود و صاحب کالا نیز نداند که تبلیغ «بیان بلوغ» است. تا کالای او بالغ نشود یعنی کیفیت و قیمت و توزیع مناسب و مورد قبول مصرف کننده نداشته باشد موفق نمیشود، موانع هم چنان پابرجاست.
6- راهکارهای بومی سازی منابع درسی و آموزشی این رشته چیست و آیا اساسا ضرورتی برای این کار وجود دارد؟
بدیهی است که دو اقدام زیر تا حدود زیادی میتواند موثر باشد:
الف- اختصاص سرمایه و توجه و حمایت نسبت به انتخاب و ترجمه و نشر و توزیع ارزان و مناسب متون علمی و درسی در زمینه تبلیغات از منابع معتبر.
ب- گنجاندن ماده درسی تبلیغات در سرفصل های رشتههای اقتصاد، بازرگانی، بازاریابی، روانشناسی، جامعهشناسی، مدیریت، نقاشی و هنرهای تجسمی و .... بسته به مورد و شامل:
اصول ارتباطات، اصول روانشناسی، روانشناسی مصرفکننده، اصول تبلیغات، مدیریت تبلیغات، طراحی campaign تبلیغاتی، جامعهشناسی تبلیغات، نظریههای تبلیغات و روشهای تبلیغات.
7- نقطه نظرات تکمیلی شما در حوزه مسائل تبلیغات به ویژه تقویت بنیان های علمی این رشته چیست؟
تنظیم فهرستی از نیازهای تحقیقاتی (تبلیغاتی) از سازمانهای بخش عمومی و خصوصی و ارتباط صنعت و دانشگاه در این زمینه و سرمایهگذاری در تامین مالی پروژههای فوق لیسانس و دکتری دانشجویان با محوریت تبلیغات در تمامی زمینههای تجاری، سیاسی، اجتماعی و مذهبی.
[+] ارسال نظرات |