مصاحبه ی جناب آقای دکتر محمد دهقان

چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰

بیوگرافی مصاحبه شونده

دهقان.jpg



دکتر محمود دهقان،
عضو هیئت علمی و مسؤل دپارتمان کارشناسی ارشد تبلیغات در دانشکده صدا و سیما
عضو هیأت علمی انجمن بین المللی تبلیغات



متن مصاحبه


سئوال 1 : وضعیت کمی وکیفی آموزش تبلیغات در ایران چگونه است ؟
جواب :از نظرکمی مراکز مختلفی برای آموزش تبلیغات وجوددارد(مانند گروه ایده یا گروه ویژه !؟) وتعداد دیگری از مراکز آموزشی که متأسفانه مجوز خود را از وزارت آموزش وپرورش دریافت کرده¬اند ولی آموزش رادرحوزه¬ای انجام می دهند که تبلیغات محض است و درحوزه وظایف و اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد که این گروه ازطریق SMS ، پیام رسانی همه روزه دارند. تعداد دیگری از اینگونه مراکز اقدام به برگزاری سمینارهای پر سروصدا در مراکز مختلفی از جمله برج میلاد، سالن همایشهای صداوسیما، هتل المپیک و ... می کنند و مبالغ کلانی را تحت عنوان دعوت از اساتید خارجی و داخلی از شرکت کنندگان دریافت می کنند ومتأسفانه کیفیت اینگونه کلاسها بسیارپائین ومطالب آن درسطح دوره¬های ابتدایی است و به سطوح دوره های میانی وعالی نمی رسد.
سئوال 2 : آموزشهای نظری ودانشگاهی تاچه اندازه¬ای کاربردی و قابل اجرا درعرصه های عملیاتی این رشته هستند؟
جواب : معضل جدایی آموزشهای دانشگاهی ازکاربردهای عملی فقط مربوط به آموزشهای تبلیغاتی و بازاریابی نیست بلکه درمورد فارغ التحصیلان بسیاری ازحوزه های مختلف مانند فیزیک، شیمی، فنی، مکانیک وبه ویژه رشته های مهندسی ساری وجاری است .
معذالک تعدادی از متخصصین امور تبلیغات و بازاریابی که همزمان با آموزشهای تئوریک دانشگاهی، به طورعملی دراین حوزه ها فعالیت داشته¬اند، درآموزشها و برنامه¬های عملی سطوح بسیار بهتری ازکیفیت راعرضه میدارند.

سئوال 3: کمبودها و چالشهای موضوع آموزش دانشگاهی در این رشته چیست؟
جواب: کوتاهی و کم  کاری درحوزه آموزش منظم و آکادمیک توسط مراکزاصلی دانشگاهی موقعیت را برای سوء استفاده آموزشهای بانام وگمنام فراهم کرده است که هدفی جز نفع مادی را تعقیب نمی کنند. دراینگونه آموزشها موضوع فقط به کیفیت نامطلوب آموزش و اخذ مبالغ فراوان ختم نمی شود، بلکه عدم رعایت ضوابط شرعی و قانونی کلاسهای مختلط بصورت وسیع رخ می دهد که غیرقابل بیان است و متأسفانه هیچ برخورد قانونی با این گونه موارد نمی شود
سئوال4 : سرفصل های آموزشی این رشته تاچه حد منطبق با معیارهای علمی جهانی این رشته است؟
جواب : آموزش درمراکز دانشگاهی معتبر مانند دوره های بازاریابی در دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی و رشته تبلیغات در دانشکده صداوسیما با سرفصلها و معیارهای علمی جهانی منطبق است و البته ملاحظات اخلاقی جامعه مسلمان نیز درآنها رعایت شده است،  ولی متأسفانه در آموزشگاه هایی که آموزشهای کوتاه مدت یا میان مدت برای اینگونه دروس دارند، به صورت سلیقه ای عمل می شود و  هیچ اعتبارعلمی ندارد.
سئوال 5 : راهکارهای کیفی سازی، بهبود و توسعه آموزش تبلیغات کدامند؟
جواب : وزارت فرهنگ وارشاداسلامی بعنوان متولی امرتبلیغات درکشور( اعم ازتبلیغات سیاسی، تبلیغات اقتصادی وتبلیغات فرهنگی ) ¬باید تعامل لازم را با وزارت علوم، تحقیقات وفن-آوری در زمینه ایجاد رشته های مختلف تبلیغات دردانشگاههای مختلف درسطوح کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به عمل آورد. اکنون خوشبختانه سرفصل ها آماده است وبطورعملی به مدت ده سال به مرحله اجراگذاشته شده است و ایجاد چنین رشته هایی بصورت بومی می تواند به تربیت مدرسین مؤمن  و متعهد تبلیغات کمک کند و کشور را از فرهنگ وارداتی بی نیار کند.
سئوال 6: راهکارهای بومی سازی منابع درسی وآموزشی این رشته چیست ؟ آیااساساً ضرورتی برای این کار وجود دارد؟

جواب : نیاز بشر به تبلیغات ( بیان بلوغ و توانایی ها) از نظرقرآن و در شیوة بکارگرفته شده توسط پیامبرگرامی اسلام و ائمه اطهار نه تنها منع نشده بلکه اگر برمبنای علمی و صحیح انجام شود، کاملاً ممدوح است که در این زمینه آیات و روایات فراوانی هم وجود دارد.
همچنین دربحث مربوط به ریشه های انقلاب اسلامی درمی یابیم که تبلیغات صحیح موجب آغاز این نهضت و اوج گیری آن شده است.
اینجانب سرفصل های رشته تبلیغات ( در دو حوزه سیاسی و تجاری ) را با هدف استخراج سرفصلهای مناسب و بومی سازی آنها طی پانزده سال گذشته مطالعه و تدوین کرده ¬ام که در کتاب (نظریه¬های تبلیغات ، بازاریابی و تبلیغات ) حاصل این تلاش آمده است و به مدت ده سال در دانشکده صداوسیما به صورت عملی پیاده شده است.
بنابراین در مورد ضرورت آن همین بس که هجمه وسیع استکبار جهانی درهمه حوزه¬های سیاسی،  اقتصادی و فرهنگی به جوامع اسلامی ناشی از کم¬توجهی به اهمیت تبلیغات علمی است .
سئوال 7: نقطه نظرات تکمیلی شما درحوزه مسائل تبلیغات بویژه تقویت بنیانهای علمی این رشته چیست؟
جواب : رشته های علمی امروز جهان حاصل نیاز بشر بویژه درجوامع پیشرفته کنونی است .     بی توجهی به مبانی علمی ازسوی هرفردیا کشوری همانند خط زدن صورت مسئله است و مشکل را حل نمی کند. به نظر اینجانب باید شجاعانه به سراغ مبانی آموزشی و علمی تبلیغات  و بازاریابی رفت ، همه رابه دقت مطالعه کرد و آنچه رامطابق ضوابط نظام اسلامی است  بطورکامل وآنچه اندک مغایرتی دارد با تصحیحات پذیرفت . درغیر این  صورت جوامع اسلامی در موضع تدافعی و جوامع غربی از موضوع تهاجمی به استفاده ازآن خواهند پرداخت . چنانچه تأثیرات این شیوه های تبلیغاتی پیچیده را روی نسل جوان و میانسال کشور خودمان از رسانه های داخلی و بیرونی بخوبی مشاهده می¬کنیم. به نظر حقیر فرار از مراجعه پزشک موجب بهبود بیمار نمی شود، باید پزشک متخصص راپیدا کرد. صادقانه و روراست با او درمیان گذاشت و به  نسخه او عمل کرد. بنیان های علمی رشته تبلیغات و بازاریابی همانند پزشکی، ریاضی، فیزیک وشیمی - علمی و واقعی ، کاربردی است و باید به آن توجه ویژه کرد.  



[+]  ارسال نظرات
نام :
ایمیل :
توضيحات *:
کد تصویری *:
  c